شرح وظايف اتاق عمل

شرح وظایف مسئول اتاق عمل

1-برنامه ریزی ماهیانه کشیک اتاق عمل

2-برنامه ریزی فعالیت روزانه کارکنان اتاق عمل

3-برنامه ریزی اعمال جراحی پزشکان

4-برنامه ریزی روزانه و هفتگی ضد عفونی و استرلیزاسیون فضای اتاق عمل و تجهیزات

5-برنامه ریزی آموزشی کارکنان اتاق عمل

6-نظارت بر عملکرد کارکنان اتاق عمل

7-نظارت بر رعایت معیارهای رفتاری شغلی و اخلاقی کارکنان

8-نظارت بر استرلیزاسیون و انجام صحیح ضد عفونی اتاقهای عمل و تجهیزات موجودی در آن

9-کنترل فضای فیزیکی اتاق های عمل

10-نظارت بر گزارشات روزانه پرستاری

11-نظارت بر نحوه صحیح استفاده و نگهداری از نجهیزات موجود در اتاق عمل

12-صدور دستورات لازم به پرسنل اتاق عمل و هوشبری

13-صدور دستورات لازم به خدمات شاغل در اتاق عمل

14-ارزشیابی عملکرد و رفتارهای شغلی و اخلاقی کارکنان

15- برآورد نیروهای مورد نیاز در اتاقهای عمل

16-برآورد داروها و تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل

17-برآورد نیازهای فضای فیزیکی اتاق عمل

18-ارزشیابی ماهانه و سالانه کارکنان اتاق عمل

19-درخواست نیروهای مورد نیاز اتاق عمل

20-درخواست دارو و تجهیزات اتاق عمل

21-درخواست نیازهای فیزیکی اتاق عمل

22-آموزش وظایف محوله و قوانین و مقررات موجود در بخش

23-آموزش نحوه استفاده صحیح از تجهیزات موجود در بخش

24-تشکیل جلسه آموزشی درون بخشی

25-تشکیل جلسه اداری درون بخشی

26-شرکت در جلسات آموزشی بیمارستانی و ستادی

27-شرکت در جلسات کمیته های مختلف

28-شرکت در جلسات اداری بیمارستان

29-ارائه گزارش فعالیتهای روزانه به مقام مافوق

30-ارائه گزارش آمار روزانه و ماهانه به مقام مافوق

31-ارائه گزارش عملکرد سالانه به ریاست بیمارستان

32-ارائه گزارش مشکلات و کمبودهای موجود در بخش به رئیس بیمارستان

شــرح وظایــف متخصص زنان و زایمان

1-انجام معاینه تشخیص و درمان اعمال جراحی تخصصی و ویزیت روزانه بیماران بستری در بخش زنان و مامائی.

2-ویزیت بیماران مراجعه کننده به بخش و درمانگاه.

3-حضور در اتاق عمل و انجام اعمال جراحی.

4-همکاری با سایر بخشها و هماهنگ نمودن برنامه های اجرایی

5-کشیک بخش اورژانس.

6-راهنمایی بهداشتی و تغذیه ای مربوط به زنان باردار و مادران و نوزادان.

7-اجرای برنامه های بهداشت و تنظیم خانواده

8-طرح و برنامه ریزی در رشته های مختلف بهداشتی و درمانی نظیر برنامه های پیشگیری، بهداشت مادران و کودکان رسیدگی به امور کودکان و تنظیم خانواده.

9-شرکت در برنامه های آموزشی کارورزان و دانشجویان و تدریس به آنان در صورت لزوم.

10-تهیه مقالات علمی و انتشار آنها در مجلات مختلف پزشکی و علمی و معرفی آنها در سمینارها و کنفرانسهای مربوط.

11-رعایت ضوابط و آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی مصوبه بیمارستان.

12-اجرای برنامه های مربوط به رشته تخصصی

13-تهیه و تنظیم برنامه های تحقیقاتی و یا بررسیهای بهداشتی در حوزه عملکرد.

14-تعیین استاندارد امور مربوط به رشته های مختلف در زمینه تخصصی.

15-تهیه گزارش از فعالیتهای انجام شده به مقام مافوق

شــرح وظایــف پزشـک جـراح

1-  معاینه بیمارانی که احتیاج به عمل جراحی دارند

2-  صدور دستورات لازم برای انجام آزمایشات آزمایشگاهی و رادیولوژی

3-  سئوال از بیماران در خصوص سابقه بیماری و وضع خانوادگی از لحاظ بیماری

4-  انجام عملیات جراحی لازم در بیمارستان یا عملیات جراحی ساده و کوچک در درمانگاه

5-  صدور دستورات دارویی و غذایی برای بیماران عمل شده

6-  اقدام لازم برای رفع احتیاجات از قبیل لوازم کار و دارو و غیره

7-  همکاری با سایر پزشکان و مؤسسات بهداشتی و درمانی بمنظور بالابردن سطح بهداشت عمومی

شــرح وظایــف پزشک متخصص بیهوشی

1-معاینه بیمار از نظر قلب و فشار خون قبل از عمل و اقدامات لازم قبل از اعزام بیمار به اطاق عمل

2-تزریقات مربوطه جهت بیهوشی

3-بیهوش کردن بیمار در تمام مدت عمل و تعقیب بیمار تا خاتمه عمل جراحی از نظر بیهوشی

4-نظارت بر به هوش آمدن بیمار بعد از عمل و سایر اقدامات احتیاطی مربوطه

5-انجام کشیک بصورت آنکال در بخش جراحی در مواقع اورژانس

شــرح وظایــف کارشناس هوشبری

1-بررسی پرونده بیمار و آزمایشات وی قبل از عمل

2-مشورت با رئیس گروه بیهوشی و تصمیم گیری در مورد نوع بیهوشی (عمومی- ناحیه ای) با توجه به وضعیت بیمار و نتایج آزمایشات بعمل آمده.

3-مشورت رئیس با گروه بیهوشی و تصمیم گیری در مورد میزان و نوع داروی مورد نیاز بیمار

4-مشورت رئیس با گروه بیهوشی و تصمیم گیری در مورد میزان مایعات و خون مورد نیاز بیمار

5-تحت نظر داشتن بیمار در پایان عمل و انتقال بیمار به ریکاوری تا هوشیاری کامل و ترخیص از ریکاوری

6-لوله گذاری و احیاء قبلی،ریوی در بخشهای مراقبتهای ویژه و بخشهای مورد نیاز

7-بررسی بیمار از نظر احتیاج به دستگاه تنفس مصنوعی همچنین بررسی وضعیت بیمار از نظر گازهای خونی در بخشهای مراقبتهای ویژه

8-دادن بیهوشی به بیماران تاریسک سه (در بیمارستانهائی که پزشک متخصص بیهوشی وجود داردتحت نظر رئیس گروه بیهوشی یا رئیس بخش بیهوشی و در مراکزی که پزشک متخصص بیهوشی وجود ندارد با نظارت و مسئولیت جراح مربوطه)

9-گذاشتن آرترلاین در بخشهای مراقبتهای ویژه، اورژانس و بخشهای مورد

شــرح وظایــف تکنسـین و کاردان اتاق عمل

1-دریافت دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه

2-اطمینان یافتن از سالم بودن و کارآیی دستگاهها و تجهیزات مورد نیازجهت عمل جراحی قبل از شروع عمل (شامل ساکشن، دستگاه الکتروکوتر، چراغ سیالتیک و ... ) و گزارش هر گونه نقص یا خرابی

3-اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد نیاز اعمال جراحی و گزارش موارد ناکافی و کمبودها و نقایص

4-آشنایی با روشهای استریلیزاسیون و ضدعفونی و بکارگیری آنها

5-کنترل اطاق عمل از نظر نورکافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت، رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و ...

6-آماده نمودن اطاق عمل با لوازم و وسایل جراحی لازم بر طبق لیست عمل جراحی

7-کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز (مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل، داروهای قبل از عمل، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیورآلات و...)

8-کنترل و اطمینان از استریل بودن لوازم و بسته های وسایل

9-ایفای نقش سیار قبل از عمل

10-برقراری ارتباط با بیمار / کنترل بیمار از نظر آمادگی جسمی و روانی جهت عمل جراحی/ کنترل نام بیمار با پروندهه و لیست عمل و دستبند مشخصات/ هدایت بیمار به تخت عمل/ قراردادن بیمار بر روی تخت به نحوی که هیچگونه صدمه ای به وی وارد نگردد و پوشش او حفظ شود ...

11-تنظیم تخت جراحی و چراغها بر حسب نوع و ناحیه عمل

12-قرار دادن کلیه دستگاهها و تجهیزات در اطراف تخت جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز

13-ایفای نقش سیار حین عمل

14-حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط و اتفاقات و وضعیت بیمار/ کمک به پرستار اسکراب و جراحان در پوشیدگان/ دستکش و ... / باز نمودن پوشش های اولیه بسته های استریل و نخها و سایر وسایل و در اختیار گذاردن آنها/ پرب منطقه عمل (با توجه به همگن بودن جنسیت)/ شمارش و ثبت نخ، گاز، لنگاز، درن و ... بهمراه تیم جراحی و جمع آوری آنها پس از استفاده/کنترل رعایت نکات استریل در حین عمل/ پیش بینی نیازمندیهای گروه جراحی و آماده نمودن آنها/ توجه و تشخیص تغییر در وضعیت بیمار، گزارش به تیم و تامین نیاز وضعیت جدید در جهت اصلاح تغییر بوجود آمده/نگهداری و جمع آوری نمونه بر طبق سیاست بیمارستان و ثبت مشخصات بر روی ظرف حاوی نمونه و گزارشات مربوط به آن و فرستادن آن به آزمایشگاه بر طبق دستورالعمل و دریافت رسید/ ثبت و کنترل زمانهای درخواست شده گروه جراحی مانند زمان تورنیکت.

15-ایفای نقش سیار پس از پایان عمل

16-کمک در پانسمان محل جراحی/ برداشتن پوششها و آماده نمودن بیمار جهت انتقال به ریکاوری/ تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت گردیده بود/ خارج نمودن وسایل مربوط به عمل جراحی قبلی و آماده نمودن اتاق جهت عمل بعدی

17-ایفای نقش دست شسته در حین عمل

18-دست شستن بر طبق دستورالعمل / پوشیدن گان و دستکش استریل / پوشاندن میزها و با پوشش استریل و قرار دادن وسایل و لوازم به شکل استریل بر روی آنها (شامل وسایل جراحی، نخ، درنها، گاز و ...) / شمارش و کنترل کلیه وسایل و لوازم مصرف شده (گاز، قیچی، پنس، سوزن، نخ، درنها و ...)در شروع و در طول عمل و پایان عمل به همراه فرد سیار / کنترل لوازم جراحی درون ست های جراحی قبل از عمل بر طبق شناسنامه هر ست جراحی/ کمک در شستن نهایی پوست بیمار (درپ) و پوشاندن بیمار با پوششهای استریل

تاریخ به روز رسانی:
1399/04/14
تعداد بازدید:
5583
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند می باشد.      آخرین بروزرسانی:1399/06/24
Powered by DorsaPortal